Week 1 in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Melda Ozmen - WaarBenJij.nu Week 1 in Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Melda Ozmen - WaarBenJij.nu

Week 1 in Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Melda

11 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo.. de eerste week in Zuid-Afrika zit er al weer op. Na een reis van ongeveer 20 uur kwamen we aan in dit prachtige land. Het eerste wat mij opviel op weg naar huis waren de townships (Khayelitsha) langs de snelweg. Wat een verschil met Europa. Eenmaal aangekomen in ons prachtig huis in Greenpoint ging alles ontzettend snel. Het huis is prachtig en heeft alles wat ons hartje begeerd. Ook hebben we een auto gehuurd, maar helaas is het verkeer hier een drama! Aan de linkerkant rijden en het stuur rechts... klinkt gek he, zo'm omgekeerde wereld? Dat was het ook wel, maar ondertussen ben ik er al gewend aan. De eerste week leek net vakantie. We zijn naar het strand geweest op Camps Bay, V&A Waterfront, strand op Clifton, naar een leuk marktje in Hout Bay en zo nog wel meer dingen. Vrijdag hadden we een meeting samen met de Health Promoters in Kayamandi. Kayamandi is ook 1 van de townships van Cape Town. Het is echt ongelofelijk wat voor een verschil je ziet tussen de townships en Cape Town.. Deze meeting was zeer interessant. Samen met Paulien gaan wij een workshop ontwerpen voor de kids van grade 4 & 5 over self-esteem (zelfbeeld). Vandaag (dinsdag) hebben wij deze kinderen geobserveerd tijdens de les. De kinderen van grade 5 op Primary Blossom School kregen les over alcohol en drugs. Toen de lerares vroeg wie van de kinderen wel iemand in zijn omgeving heeft die alcoholist is, staken de meeste kinderen hun vinger op. Dit bracht echt zowat tranen in mijn ogen. Hoe de kinderen in Nederland leven en hoe de kinderen hier leven is echt een wereld van verschil. Wat je normaal alleen in films ziet, zie je hier dan nu in werkelijkheid... Tijdens de pauze kwamen echt bijna alle kinderen een knuffel geven en vroegen de meeste waar wij vandaan kamen. Vooral de meisjes waren ontzettend lief en gedroegen de jongetjes zich vooral stoer.
Eenmaal in grade 4, viel het ons op dat er een jongetje alleen aan het huilen was in de klas. De leraressen tonen totaal geen medeleven en ze zei dat het waarschijnlijk aan zijn medicijnen lag.
Het was een heftige dag en ben heel benieuwd wat er ons morgen te wachten staat. Er is hier namelijk een meisje actief die vooral de pesters heel erg pest. Heel erg interessant, aangezien Yvonne en Esther een workshop over bullying gaan geven..
Voorderest is Kaapstad een geweldige stad, nogal hectisch, en ontzettend multicultureel. Zo hebben we ook heel lekker mexicaans gegeten, zijn we een aantal bekenden (ja hoor, vrienden maak je hier heel snel) tegengekomen en zijn we ook uitgenodigd voor een huisfeestje dit weekend. Geweldig hoe sociaal en energiek de mensen hier zijn.. Volgende week nog een reisverslag! Groetjes

• 11 November 2014 - 22:54

Sennur:

Melda mop wat leuk en spannend allemaal, kzal al je verslagen lezen. Ben benieuwd wat jou allemaal te wachten staat. Geniet van je tijd in kaapstad en vooral leer van je ervaringen. Dikke kus lieverd

• 12 November 2014 - 08:31

Margaux :

Hai schat,
    Wat gaaf zeg! Ik kijk al uit naar volgende week je nieuwe verslag.
    Veel plezier en geniet van alle nieuwe ervaringen
    Xxx