Week 2 in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Melda Ozmen - WaarBenJij.nu Week 2 in Cape Town - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Melda Ozmen - WaarBenJij.nu

Week 2 in Cape Town

Blijf op de hoogte en volg Melda

14 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nog een aantal daagjes geleden had ik een reisverslag geplaatst. Ik ben totaal niet 'the blogger kind of type', maar omdat ik toch wel interessante dingen heb meegemaakt zou ik dit graag met jullie willen delen..
Dinsdag, zoals ik al verteld had, waren wij dus op een basisschool. Woensdag gingen wij naar nog een basisschool (Norma Road Primary School) in Silvertown. Paulien en ik gingen eerst de kinderen van grade 3 observeren. Wat een verschil zeg met de leraren.. We werden niet geintroduceerd, noppes en nada. Op een gegeven moment gingen wij bij grade 5 zitten. En ja hoor, hier begon het allemaal..
Eerst werden onze namen op het bord geschreven: ms. melda and ms. paulien. Voelde me een beetje oud, maar oke wel lief.
De leraar gaf aan dat de kinderen maximaal met ze tweetjes naar voren mochten komen om ons vragen te stellen.. deze leraar was heel anders en wat ik dan met anders bedoel is: hij schreeuwde niet. Ja, serieus. Ik denk dat ik toch wel een beetje doof ben geworden na 2 daagjes doorgebracht te hebben op die scholen.
Maar anyways, op een gegeven moment zaten er niet 2 kinderen om ons heen maar echt serieus tien. De ene deed me haar, de andere zat op mijn schoot, de andere voelde aan mijn piercing en nog wel meer.
Ik ga hier niet alles uittypen wat de kinderen mij allemaal vroegen, maar de vragen die mij het meest aanspraken, waar ik het meest emotie bij voelde en die mij het meest aan het lachen maakten wil ik wel heel graag met jullie delen:
- ben jij de zus van Robin van Persie?
- Hoeveel auto's heb je?
- Hebben jullie gangsters waar je vandaan komt?
- Worden er ook zoveel mensen bij jullie in de buurt doodgeschoten?
- Hebben jullie ook huizen van golfplaten?
- Heb je een douch?
- Heb je vrienden en familie?
- Naar hoeveel landen ben je al geweest?
- Heb je een groot huis?
En nog wel meer van dit soort vragen waar ik op dit moment even niet op kan komen.. En kan je na gaan, dit vragen kinderen van elf.. Wat een verschil he met kinderen in Nederland die eerder aan je vragen of je mee komt spelen?
Op een gegeven moment pakten wij onze camera's erbij en hebben we, ja serieus, meer dan 200 foto's genomen. Ze wilden ALLEMAAL op de foto. Deze kinderen keken je diep in de ogen aan en zeiden dan: I can see, miss is very kind..
Het maakte mij verdrietig, emotioneel, maar ook weer gelukkig. Vraag mij niet waarom...
Uiteindelijk kwamen wij weer bij grade 5 binnenvallen toen ze muziekles hadden. De kinderen zongen voor ons en het was echt A-MA-ZING.
Wanneer ik aan 1 van de kinderen vroeg wat ze later wilden worden, zeiden de meeste bijzondere dingen: een meisje die aangaf dat ze piloot wilde worden, een jongen die ingenieur wilde worden en nog wel meer van dat soort dingen. En precies dit is wat mij pijn deed, dat je weet en echt dondersgoed weet dat waarschijnlijk deze dromen toch nooit zullen uitkomen.. En waarom? Omdat het hier eenmaal zo gaat. Dit land is van de AFRIKANEN, maar wat ik zie is dat zij hier zwaar worden uitgebuit en dat de blanken zich gedragen alsof dit land tot hen behoort.. walgelijk.
Hierna werd ik toch wel stilletjes en Duane (de facilitator die ons begeleid) aan mij vroeg waarom ik zo stil was, beantwoorde ik zijn vraag alleen maar met: I'm just thinking.. En hierop zei hij: My father always told me, don't think too much. It won't solve anything..
Ja Duane dat klopt, maar wel makkelijker gezegd als gedaan. En zo ging deze dag voorbij.
Hierna zijn wij naar Hermanus ( 2 uur rijden van Cape Town ) geweest om walvissen te spotten. Nogal zwaar hoor 2 uur lang over de bergen rijden, but it was all worth it. Wat een prachtig plaatsje. Als me internet het beetje oke doet, zal je hierop wel foto's zien.
Op dit moment zijn we erg druk bezig met het voorbereiden van de workshops. Gister waren we ook bij Elaine voor een meeting en alles ging goed.
Verder over Kaapstad.. alles is heerlijk, en vooral het eten. Iedereen die mij goed kent weet dat ik een ontzettende food-lover ben. Je hebt hier ALLES wat je je maar kan bedenken in de supermarkten. Esther en ik proberen nu gezond te doen en we hebben lekker veel keus. Oats heb je hier in alle vormen en smaken. Je hebt brood gemaakt van alle soort meel wat je je maar kan bedenken. Zoete aardappel meel.. Ooit van gehoord? Nope, ik ook niet. Zondag is onze sushi dag bij Belago. Hier MOET je eten, ontzettend lekkere sushi en cocktails. Daarna houden we een chocolade avond. Maar oke genoeg over voedsel. Nu nog even doorwerken aan de workshop die we gaan geven over 2 weekjes en dan genieten van het weekend. Volgende week weer een nieuw verslag!
Baie kusjes..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 December 2014

Fijne feestdagen!

01 December 2014

Week 4 in Kaapstad

14 November 2014

Week 2 in Cape Town

11 November 2014

Week 1 in Kaapstad
Melda

Actief sinds 11 Nov. 2014
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 2125

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: